جهاد تبیین باید اولویت فعالیت نشریات دانشجویی قرار بگیرد.

(شماره ۳) نشست تخصصی نشریات دانشجویی

دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
۰۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۰ کد : ۲۰۱۸۸ اخبار تصویری اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۹۲
دکتر رشید جعفرپور در مراسم افتتاحیه نشست آموزشی و بیستمین دوره انتخابات نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشگاهی دانشگاه‌های دولتی سراسر کشور در شورای ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت عتف، که شامگاه پنج‌شنبه در سالن اجتماعات پژوهشکده آینده پژوهی برگزار شد، اظهار کرد: مباهله در واقع بیانگر حقانیت اسلام است و […]
(شماره ۳) نشست تخصصی نشریات دانشجویی
جهاد تبیین باید اولویت فعالیت نشریات دانشجویی قرار بگیرد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی ره قزوین؛

دکتر رشید جعفرپور در مراسم افتتاحیه نشست آموزشی و بیستمین دوره انتخابات نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشگاهی دانشگاه‌های دولتی سراسر کشور در شورای ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت عتف، که شامگاه پنج‌شنبه در سالن اجتماعات پژوهشکده آینده پژوهی برگزار شد، اظهار کرد: مباهله در واقع بیانگر حقانیت اسلام است و قرآن سوزی نیز نشان می‌دهد که اسلام بر مبنای حقانیت بوده و دشمن می‌خواهد این برجستگی را از بین ببرد و دشمن در صدد ایجاد اسلام هراسی برای جلوگیری از ترویج اسلام است.

قائم مقام و مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: جهاد تبیین باید اولویت فعالیت نشریات دانشجویی قرار بگیرد. ما دستاوردهای علمی، فناوری و پیشرفت‌های بسیاری داشته‌ایم اما متاسفانه این موارد به خوبی تبیین نشده و به نسل جدید منتقل نگردیده که این امر سبب خود تحقیری می‌شود و لازم است دستاوردهای مختلف ما تبیین شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نشریات پیوند دهنده دانشگاه و مردم هستند تبیین باید در اولویت نشریات قرار بگیرد. این مسئول مطرح کرد: درک فضای جنگ ترکیبی و لزوم آگاه‌سازی مردم نسبت به دشمن یکی از ضرورت‌های نشریات دانشجویی است چرا که در شرایط کنونی جای دوست و دشمن تغییر یافته و از این رو نیاز است تا از اطلاعات استادان و دانشجویان برای روشنگری استفاده شود زیرا قشر دانشجویی قشر آگاه جامعه بوده و همچون چراغی مسیر را مشخص می‌کند.

وی تصریح کرد: رویکرد روایت اول و صحیح باید در اولویت دانشگاه قرار بگیرد چرا که در فضای رسانه، محتوایی که روایت اول و صحیح است اثرگذاری بیشتری دارد و ما باید در شرایط کنونی به صورت کنشی عمل کرده و به دنبال واکنش نباشیم.

جعفرپور عنوان کرد: مخاطب شناسی در فضای جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است چون مخاطب بین نسل‌های مختلف متفاوت بوده و نحوه ارتباط‌ گیری با مخاطبین نیز متفاوت است.

وی با بیان اینکه آیین نامه نشریات دانشجویی درحال اصلاح است ابراز کرد: انتظار داریم همکاران و دانشجویان در طی دوره با نگاه کارشناسانه در حوزه ضوابط ناظر بر نشریات، انتخابات و آیین نامه‌ها اظهار نظر کنند.

این مسئول با تاکید براینکه وزارت علوم از نشریات تاثیرگذار و متداوم ارزیابی شده حمایت می‌کند و رتبه بندی نشریات دانشجویی نیز درحال انجام است تشریح کرد: دانشجویان در فضای مجازی حضور دارند اما متاسفانه این فضا قائده و ضابطه بندی مناسبی ندارد و لازم است در سطح دانشجویی و کلان برای نشریات قائده تعریف شود.

وی با بیان اینکه باید به کمک نشریات، سواد رسانه را به عنوان یک حوزه تخصصی ارتقا دهیم ادامه داد: کرونا سبب شد تا فعالیت‌های دانشجویی افت پیدا کند که برای جبران این امر لازم است یک بازآفرینی در تمام حوزه‌ها از جمله نشریات انجام شود و عمق محتوایی نشریات تقویت شود. جعفرپور گفت: نقد، سبب پویایی حیات اجتماعی است که این امر توسط نشریات انجام می‌شود اما نکته حائز اهمیت این است که نقدها باید منصفانه و با استفاده از ادبیات صحیح و مبتنی بر اسناد و اطلاعات باشد. وی در پایان مطرح کرد: رویکرد نشریات باید امیدآفرینی باشد که طبق تاکیدات رهبر انقلاب لازمه امیدآفرینی را ایمان تعبیر کردند که ما باید این رویکرد را در تمامی فعالیت‌ها ایجاد کنیم.


نظر شما :