معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: وظیفه رسانه مهندسی افکار و مهندسی تاثیر است/ اصلی ترین بازیگر جنگ شناختی، رسانه است

(شماره ۶) نشست تخصصی نشریات دانشجویی

دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
۰۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۴ کد : ۲۰۲۰۱ اخبار تصویری اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۱۶۴
به گزارش روابط عمومی، فرشاد مهدی‌پور در نشست هم اندیشی کارشناسان و مدیران مسئول نشریات معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم که در سالن اجتماعات پژوهشکده آینده پژوهی برگزار شد، اظهار کرد: به هر میزان که جشنواره‌ها و رویدادها عمر طولانی‌تری پیدا می‌کنند انتظار می‌رود توسعه بیشتری در حوزه تحلیل و بررسی ایجاد شود و […]
(شماره ۶) نشست تخصصی نشریات دانشجویی
 

 

وظیفه رسانه مهندسی افکار و مهندسی تاثیر است/ اصلی ترین بازیگر جنگ شناختی، رسانه است

به گزارش روابط عمومی،

فرشاد مهدی‌پور در نشست هم اندیشی کارشناسان و مدیران مسئول نشریات معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم که در سالن اجتماعات پژوهشکده آینده پژوهی برگزار شد، اظهار کرد: به هر میزان که جشنواره‌ها و رویدادها عمر طولانی‌تری پیدا می‌کنند انتظار می‌رود توسعه بیشتری در حوزه تحلیل و بررسی ایجاد شود و عمق‌ بخشی بیشتری درحوزه محتواها شکل بگیرد.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اینکه نقش رسانه‌ها در جهت‌دهی افکار عمومی چیست باید در پاسخ گفت، تصور می‌شود وظیفه رسانه‌ها اطلاع رسانی‌ و انتقال پیام است اما طی انتقال پیام بازخوردی اتفاق می‌افتد و در فرایند انتقال پیام دو مسئله وجود دارد اول اینکه در انتقال پیام اختلال ایجاد می‌شود و اشکال دیگر این است که پیام از مبدا به مقصد منتقل نمی‌شود. وی افزود: اینکه ما در عصر کنونی یک پیام‌رسان هستیم باید اصلاح شود چراکه وظیفه رسانه مهندسی افکار و مهندسی تاثیر است. چیزی که در دنیا قابل رویت بوده، در واقع علم تاثیر است و زمانی که گمان می‌کنیم در یک رویارویی دچار ضعف هستیم ماحصل یک عملیات رسانه‌ای به صورت چیزی که در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی اتفاق می‌افتد نیست بلکه علم تاثیر است.

این مسئول با بیان اینکه اساسا در اغتشاش روانی و شرایط موجود پیامی منتقل نمی‌شود ابراز کرد: علم تاثیر، به دنبال وادار کردن مخاطبین برای اندیشیدن به موضوع خاص نیست بلکه به دنبال اثرگذاری و تاثیر پیام است و ما با یک مسئله بنیادین مواجهیم و رسانه‌ها در واقع مسئول تاثیر بر افکار عمومی هستند.

وی در ادامه عنوان کرد: ژان بودریار درخصوص فراواقعیت اینگونه توضیح می‌دهد که هیچ واقعیتی در رسانه وجود ندارد و تمام آنچه که در رسانه وجود دارد در واقع بازنمایی است و اخبار با واسطه نقل می‌شود.

مهدی‌پور تصریح کرد: رسانه‌ها مسئول بازنمایی هستند و موضوع اصلی در این بین نوع نگرش، گرایش و بینش است که اطلاع‌رسانی در درجه ابتدایی این کار قرار می‌گیرد و اگر انتقال اطلاعات شکل نگیرد در واقع ارتباطی شکل نمی‌گیرد که برای آن تصمیمی اتخاذ شود. وی گفت: برای مثال تمامی اخبار وقایع فرانسه در ایران طی یک هفته حدود ۲۵۰ خبر بود اما میزان اخبار رسانه‌های فرانسوی در موضوع مشابه آن در ایران طی چندماه گذشته یک عدد نجومی بود و این درحالی است که ما در ایران ۵ هزار رسانه داشته و در مجموع دارای ۱۴ هزار رسانه مجوزدار هستیم که از این تعداد بیش از ۱۰ هزار رسانه به صورت فردی اداره می‌شود و ذیل سازمان و موسسه قرار نمی‌گیرند.

این مسئول با اشاره به اینکه سکوها و شبکه‌های اجتماعی و مجازی دارای فواید بسیاری هستند تصریح کرد: در شبکه‌های اجتماعی تمام افراد به تولیدکنندگان پیام تبدیل شده و زنجیره تولید، توزیع و مصرف پیام دچار چسبندگی شده است و هرکس می‌تواند در حوزه تولید و توزیع پیام فعالیت داشته و در نهایت پیام را به عرصه مصرف مخاطب برساند. وی خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی هرکسی می‌تواند یک “انسان رسانه” باشد که این مسئله برای افراد، حقوقی ایجاد کرده و حدودی تعریف می‌کند که در پی این مسئله ما در جوامع کنونی بیش از هر موضوعی با چالش به حداقل رسیدن مسئولیت اجتماعی و مسئولیت پذیری در این موضوع مواجه هستیم.

مهدی‌پور تصریح کرد: شرایط رسانه‌ای کنونی امکان گمنامی و هویت سیار را به وجود می‌آورد و افراد می‌توانند با پروفایل‌های کذب و غیرواقعی به تولید پیام بپردازند که در این بین ممکن است پیام‌هایی منتقل شود که مورد پسند خود این افراد نیز نباشد. وی اضافه کرد: طی کاهش مسئولیت، انسان رسانه‌ها به انتشار محتوای بیشتری روی می‌آورند که این امر به خودی خود سبب ایجاد نوعی اغتشاش ذهنی می‌شود که برای این فرایند آشفتگی، دو راه بررسی مسئله وجود دارد، اولین گام ایجاد یک نظام پاسخگو برای رفع ابهام و شبهه بوده و دومین گام توانایی یا سواد شناسایی است. این مسئول با بیان اینکه راه‌حل تبدیل رویکرد منفعل به فعال حدس زدن، برآورد کردن و پیش بینی اتفاق پیش رو است.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: ما در یک موقعیت دانشجویی و دانشگاهی قرار داریم که محتوای آن مرتبط با دانشجویان است و باید تلاش شود این حوزه از حالت انفعالی و پَسینی نسبت به رویدادها به حالت پیشتازانه و فعال تغییر کند اما اینکه چطور ما می‌توانیم از یک رویداد پیشی بگیریم راه‌حل این است که بتوانیم شرایط را پیش بینی کرده و با تحلیل روند، خود را برای وقایع آماده کنیم چنانچه در این حوزه روش‌هایی برای پیش بینی روند پیش رو وجود دارد و ما باید احتمال دهیم که در مواجه با چه روندی قرار داریم.

وی با اشاره به اینکه هشدار دادن و تذکر درخصوص پیامد و نتیجه و همچنین ایجاد آمادگی برای مواجه شدن با آن راه‌حل رویکرد فعال است بیان کرد: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی این است که بعداز دوره قاجار و پهلوی نظارت پیشینی بر رسانه برداشته شده و نظارت پَسینی جایگزین آن شده‌است که ذیل آن، رسانه پس از انتشار محتوا در صورت داشتن تخلف مجازات خواهد شد که این فرایند دستاوردی است که در قانون اساسی به آن تصریح شده است.

مهدی پور افزایش سطح آگاهی را یکی از تکالیف رسانه‌ها دانست و گفت: در بند قانون اساسی آمده که آگاهی‌های عمومی باید گسترش پیدا کند که در اینجا آگاهی همان شناخت است و شناخت از پرسش و مسئله نشات می‌گیرد چنانچه طی این فرایند مسئله‌ای ایجاد می‌شود و شناختی نسبت به آن صورت گرفته و در ادامه پاسخی برای آن تعریف می‌شود که در این بین پرسش مقدمه کار در رسانه است و در این بخش مسئولیت اجتماعی افراد پررنگ می‌شود.

وی در پایان صحبت‌هایش با اشاره اینکه اصلی ترین بازیگر جنگ شناختی رسانه است و ما باید بدانیم با استفاده از علم تاثیر چگونه می‌توانیم در افکار اثر بگذاریم بیان کرد: خبرنگار در جامعه در واقع روایتگر است و تا زمانی که نقش خود را صرفا اطلاع رسانی بداند نقش موثری نخواهد داشت.


نظر شما :